زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
 

آخرت در ادیان (قرآن)





عقیده به آخرت در تمامی ادیان الهی وجود داشته است. در این مقاله آیات مرتبط با آخرت در ادیان الهی معرفی می‌شوند.


۱ - آخرت در دين ابراهيم



عالم آخرت، عالمی پایدار و ارزشمند در تعالیم ابراهیم علیه‌السلام :
«و الاخرة خیر و ابقی • ان هذا لفی الصحف الاولی • صحف ابرهیم و موسی؛در حالي كه آخرت بهتر و پايدارتر است.اين دستورات در كتب آسماني پيشين آمده است. كتب ابراهيم و موسی

۱.۱ - رکن دین ابراهیم


عقیده به آخرت، از ارکان دین ابراهیم علیه‌السلام:
«... انی ترکت ملة قوم لایؤمنون بالله و هم بالاخرة هم کافرون • و اتبعت ملة ءاباءی ابرهیم...؛... من کیش مردمی را که به خدای یکتا ایمان ندارند و به روز قیامت کافرند، ترک کرده‌ام. من پیرو کیش پدرانم ابراهیم و اسحاق و یعقوب هستم ....»

۲ - آخرت در دين اسحاق



اعتقاد به عالم آخرت از اصول شریعت اسحاق علیه‌السلام:
«... انی ترکت ملة قوم لایؤمنون بالله و هم بالاخرة هم کافرون • و اتبعت ملة ءاباءی ابرهیم و اسحق...؛ ... من کیش مردمی را که به خدای یکتا ایمان ندارند و به روز قیامت کافرند، ترک کرده‌ام. من پیرو کیش پدرانم ابراهیم و اسحاق و یعقوب هستم ....»

۳ - آخرت در دين صابئان‌



اعتقاد صابئان به آخرت :
۱. «ان الذین ءامنوا و الذین هادوا و النصری و الصابئین من ءامن بالله و الیوم الاخر...؛کسانی که ایمان آوردند و کسانی که آیین یهودان و ترسایان و صابئان را برگزیدند، اگر به خدا و روز بازپسین ایمان داشته باشند ....» در «من ءامن بالله و...» دو احتمال وجود دارد: یکی ایمان آوردن به دین اسلام و دیگری تاکید بر همان اعتقادات دینی هر کدام از گروه‌های یاد شده. برداشت فوق بر اساس احتمال دوم است.
۲. «ان الذین ءامنوا و الذین هادوا و الصابئون و النصری من ءامن بالله و الیوم الاخر...؛ هرآینه از میان آنان که ایمان آورده‌اند و یهود و صابئان و نصارا هر که به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشد ....»

۴ - آخرت در دين عيسى



ایمان و اعتقاد به آخرت، امری پذیرفته شده در مسیحیت :
۱. «ان الذین ءامنوا و الذین هادوا و النصری و الصابئین من ءامن بالله و الیوم الاخر...؛ کسانی که ایمان آوردند و کسانی که آیین یهودان و ترسایان و صابئان را برگزیدند، اگر به خدا و روز بازپسین ایمان داشته باشند ....» در «من ءامن باللَّه و ...» دو احتمال وجود دارد: يكى ايمان آوردن به دين اسلام و ديگرى تأكيد بر همان اعتقادات دينى هر كدام از گروه‌هاى ياد شده. برداشت فوق بر اساس احتمال دوم است.
۲. «ان الذین ءامنوا و الذین هادوا و الصابئون و النصری من ءامن بالله و الیوم الاخر و عمل صالحا فلاخوف علیهم؛ هرآینه از میان آنان که ایمان آورده‌اند و یهود و صابئان و نصارا هر که به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشد و کار شایسته کند بیمی بر او نیست و محزون نمی‌شود.»

۵ - آخرت در دین موسی



یهودیان، معتقد به عالم آخرت:
۱. «ان الذین ءامنوا و الذین هادوا و النصری و الصابئین من ءامن بالله و الیوم الاخر...؛ کسانی که ایمان آوردند و کسانی که آیین یهودان و ترسایان و صابئان را برگزیدند، اگر به خدا و روز بازپسین ایمان داشته باشند....»در «من ءامن باللَّه و ...» دو احتمال وجود دارد: يكى ايمان آوردن به دين اسلام و ديگرى تأكيد بر همان اعتقادات دينى هر كدام از گروه‌هاى ياد شده. برداشت فوق بر اساس احتمال دوم است.
۲. «ولقد جاءکم موسی بالبینـت • ... قل ان کانت لکم الدار الاخرة عند الله خالصة من دون الناس فتمنوا الموت...؛ موسی با دلیلهای روشن خویش به هدایت شما آمد .... بگو: اگر راست می‌گویید که سرای آخرت نزد خدا ویژه شماست نه مردم دیگر، پس آرزوی مرگ کنید....»
۳. «...من اهل الکتب امة قائمة... • یؤمنون بالله و الیوم الاخر...؛ ... از اهل كتاب جمعيتي هستند كه قيام (به حق و ايمان) مي‌كنند .... به خدا و روز ديگر ايمان مي‌آورند....» به قرینه «ویقتلون الانبیاء» در آیه پیش، مقصود از « اهل کتاب »، یهود است.
۴. «ان الذین ءامنوا و الذین هادوا... من ءامن بالله و الیوم الاخر...؛آنها که ایمان آورده‌اند، و یهود ، هر گاه به خداوند یگانه و روز جزا، ایمان بیاورند.... »
۵. «ان قارون کان من قوم موسی... اذ قال له قومه لاتفرح... • و ابتغ فیما ءاتـک الله الدار الاخرة...؛قارون از قوم موسی بود،... هنگامی را که قومش به او گفتند: این همه شادی مغرورانه مکن.... و در آنچه خدا به تو داده، سرای آخرت را بطلب ....»

۵.۱ - ارزش آخرت در دین یهود


عالم آخرت ، عالمی پایدار و ارزشمند در تعالیم موسی علیه‌السلام :
«و الاخرة خیر و ابقی • ان هذا لفی الصحف الاولی • صحف ابرهیم و موسی؛ر حالي كه آخرت بهتر و پايدارتر است.اين دستورات در کتب آسمانی پيشين آمده است. كتب ابراهيم و موسی.»

۶ - آخرت در دین یعقوب



عقيده به آخرت، از اصول آيين یعقوب علیه‌السلام:
«... انی ترکت ملة قوم لا یؤمنون بالله وهم بالاخرة هم کـفرون • واتبعت ملة ءابآءی ابرهیم و اسحـق و یعقوب...؛ ... من آیین قومی را که به خدا ایمان ندارند، و به سرای دیگر کافرند، ترک گفتم (و شایسته چنین موهبتی شدم)! من از آیین پدرانم ابراهیم و اسحاق و یعقوب پیروی کردم! ....»

۷ - پانویس


 
۱. اعلی/سوره۸۷، آیه۱۷ - ۱۹.    
۲. یوسف/سوره۱۲، آیه۳۷ - ۳۸.    
۳. یوسف/سوره۱۲، آیه۳۷ - ۳۸.    
۴. بقره/سوره۲، آیه۶۲.    
۵. مائده/سوره۵، آیه۶۹.    
۶. بقره/سوره۲، آیه۶۲.    
۷. مائده/سوره۵، آیه۶۹.    
۸. بقره/سوره۲، آیه۶۲.    
۹. بقره/سوره۲، آیه۹۲.    
۱۰. بقره/سوره۲، آیه۹۴.    
۱۱. آل عمران/سوره۳، آیه۱۱۳.    
۱۲. آل عمران/سوره۳، آیه ۱۱۴.    
۱۳. مائده/سوره۵، آیه۶۹.    
۱۴. قصص/سوره۲۸، آیه۷۶.    
۱۵. قصص/سوره۲۸، آیه۷۷.    
۱۶. اعلی/سوره۸۷، آیه۱۷-۱۹.    
۱۷. یوسف/سوره۱۲، آیه۳۷.    
۱۸. یوسف/سوره۱۲، آیه ۳۸.    


۸ - منبع


مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱، ص۱۳۲، برگرفته از مقاله «آخرت».    


رده‌های این صفحه : آخرت | ادیان الهی | موضوعات قرآنی




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.